Zveza društev gradbenih inženirjev in tehnikov slovenije
ovitek_maj_2009.jpg

Objavljeno v: Gradbeni vestnik - 1-3 - 1997

Avtorji

Gorazd Humar, univ. dipl. inž. grad.

KAMNITI VELIKAN NA SOČI

UDK: 624.21:625.1(091)

V tem prispevku opisuje avtor Gorazd Humar, diplomirani inženir gradbeništva, način gradnje in zgodovino velikega železniškega kamnitega ločnega mostu čez Sočo pri Solkanu v Sloveniji. Most, ki ima svetli razpon glavnega loka dolžine 85 m, je most z največjim kamnitim lokom na železniških progah na svetu. Čez most, ki je bil zgrajen leta 1905, so že leta 1906 stekli prometni tokovi druge železniške povezave Dunaja in Srednje Evrope s pristaniščem v Trstu. Z izgradnjo solkanskega mostu je bilo praktično zaključeno večtisočletno obdobje gradnje velikih kamnitih mostov. Solkanski most, ki je bil vrhunski izdelek avstrijske inženirske šole za mostove, je bil tudi zadnji v generaciji velikih železniških mostov, ki so bili na prelomu 19. in 20. stoletja zgrajeni na železnicah v Avstro-Ogrski.
Dogodki na soški fronti v I. svetovni vojni so bili za most usodni. V bojih za Gorico avgusta leta 1916 je bil razstreljen glavni lok mostu. Leta 1927 so italijanske državne železnice, pod katerih upravo je takrat bil most, spet obnovile lok v rezanem kamnu. To danes komaj razumljivo dejanje, ki je nastalo v obdobju cvetočega razvoja velikih betonskih mostov, je vredno vsega spoštovanja.
Tudi po obnovi je solkanski most še danes, kljub številnim letalskim napadom med 2. svetovno vojno, še vedno most z največjim kamnitim lokom na železniških progah na svetu.

POVZETEK

V tem prispevku opisuje avtor Gorazd Humar, diplomirani inženir gradbeništva, način gradnje in zgodovino velikega železniškega kamnitega ločnega mostu čez Sočo pri Solkanu v Sloveniji. Most, ki ima svetli razpon glavnega loka dolžine 85 m, je most z največjim kamnitim lokom na železniških progah na svetu. Čez most, ki je bil zgrajen leta 1905, so že leta 1906 stekli prometni tokovi druge železniške povezave Dunaja in Srednje Evrope s pristaniščem v Trstu. Z izgradnjo solkanskega mostu je bilo praktično zaključeno večtisočletno obdobje gradnje velikih kamnitih mostov. Solkanski most, ki je bil vrhunski izdelek avstrijske inženirske šole za mostove, je bil tudi zadnji v generaciji velikih železniških mostov, ki so bili na prelomu 19. in 20. stoletja zgrajeni na železnicah v Avstro-Ogrski.

Dogodki na soški fronti v I. svetovni vojni so bili za most usodni. V bojih za Gorico avgusta leta 1916 je bil razstreljen glavni lok mostu. Leta 1927 so italijanske državne železnice, pod katerih upravo je takrat bil most, spet obnovile lok v rezanem kamnu. To danes komaj razumljivo dejanje, ki je nastalo v obdobju cvetočega razvoja velikih betonskih mostov, je vredno vsega spoštovanja.

Tudi po obnovi je solkanski most še danes, kljub številnim letalskim napadom med 2. svetovno vojno, še vedno most z največjim kamnitim lokom na železniških progah na svetu.

Brezplačen elektronski izvod revije:
Celoten članek si preberite v elektronski različici revije Gradbeni vestnik v PDF obliki.

The Stone Giant over the River Soča

V tem prispevku opisuje avtor Gorazd Humar, diplomirani inženir gradbeništva, način gradnje in zgodovino velikega železniškega kamnitega ločnega mostu čez Sočo pri Solkanu v Sloveniji. Most, ki ima svetli razpon glavnega loka dolžine 85 m, je most z največjim kamnitim lokom na železniških progah na svetu. Čez most, ki je bil zgrajen leta 1905, so že leta 1906 stekli prometni tokovi druge železniške povezave Dunaja in Srednje Evrope s pristaniščem v Trstu. Z izgradnjo solkanskega mostu je bilo praktično zaključeno večtisočletno obdobje gradnje velikih kamnitih mostov. Solkanski most, ki je bil vrhunski izdelek avstrijske inženirske šole za mostove, je bil tudi zadnji v generaciji velikih železniških mostov, ki so bili na prelomu 19. in 20. stoletja zgrajeni na železnicah v Avstro-Ogrski.
Dogodki na soški fronti v I. svetovni vojni so bili za most usodni. V bojih za Gorico avgusta leta 1916 je bil razstreljen glavni lok mostu. Leta 1927 so italijanske državne železnice, pod katerih upravo je takrat bil most, spet obnovile lok v rezanem kamnu. To danes komaj razumljivo dejanje, ki je nastalo v obdobju cvetočega razvoja velikih betonskih mostov, je vredno vsega spoštovanja.
Tudi po obnovi je solkanski most še danes, kljub številnim letalskim napadom med 2. svetovno vojno, še vedno most z največjim kamnitim lokom na železniških progah na svetu.

SUMMARY

In this article the author describes the way of building the large-size railway arch stone bridge over the river Soča in the vicinity of Solkan, Slovenia and its history. The bridge has a 85 m main arch span which makes it the largest stone arch railway bridge in the world. The bridge was built in 1905 and the traffic of the second railway connection of Vienna and Central Europe with the Port of Triest began to run back in 1906. The building of the Solkan bridge, as it is called nowadays, also meant the end of millenniums ob big stone bridge construction as the first big concrete bridges were already gaining ground reaching 100 m span in 1910. The Solkan bridge, a top-level product of the Austrian civil engineering school for bridge construction was one of the last that was built between the 19th and the 20th century in Austro-Hungarian Empire. The book offers interesting readings about the both Austrian engineers who designed and built the bridge.

The Isonzo Front battles during World War I proved to be fatal for the bridge. During the battles for Gorizia in August, 1916 the main arch was blown up. A temporary steel construction built in 1918 made the railway traffic possible till 1927 when the Italian National Railways, under whose management was the bridge, reconstructed an ashlar arch. This work, rather incomprehensible today, deserves all respect.

Karlovška 3
1000 Ljubljana, SLOVENIJA

Phone: +386 1 52-40-200
Fax: +386 1 52-40-199
email: gradb.zveza@siol.net,
gradbeni.vestnik@siol.net
http://www.zveza-dgits.si